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Motoren und Antriebstechnik Technikfragen speziell für Motoren und Antriebstechnik.

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  #1  
Alt 17.06.2005, 16:48
ChristianErnst ChristianErnst ist offline
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Standard das richtige Mötor-Öl für Volvp Penta V8 570

Hi!

Weiß jemand welches Öl ich für meinen 5,7 Lt. V8 nehmen sollte.
Hab keine Lust das Motoröl von Volvo zu nehmen.

Menge?
Viskosität?

Kann jemand helfen?

Gruß,

Christian
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  #2  
Alt 17.06.2005, 18:12
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maui maui ist offline
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also ich würde sagen wenn der motor schon etwas älter ist dann wäre von 'Volvo Penta 15w50 ok ansonsten werden dir die anderen bestimmt auch noch einen anderen tipp geben
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Grüße..... ALEX


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  #3  
Alt 17.06.2005, 22:46
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michav8 michav8 ist offline
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Hallo !

5 Litr.ohne 5,4 mit Filter SAE 20W/50(15W/50)


MfG Michael
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  #4  
Alt 27.07.2005, 23:47
Benutzerbild von Carlo-2
Carlo-2 Carlo-2 ist offline
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Standard Ja, welches Öl nun?

Auch ich überlege schon seit langem welches Öl am besten sein könnte. Bei meinen Kfz fahre ich seitdem das Product auf dem

Markt ist Castrol Racing Syntethic 10-W60 bzw. 5-W40 und wechsele alle 10.000km.

Aber ist das auch empfehlenswert für Marine V8 und für ältere Kfz V8?

Mache raten sogar von Mehrbereichsöl oder sogar Synthetiköl ab.

Mich würde das auch interessieren, was hier im Forum für Erfahrungen gemacht wurden und wie ihr es handhabt und wozu Ihr

raten würdet?

Ich habe mir mal die Mühe gemacht die gesamten Artikel von Bob

Teague(http://www.powerboatmagazine.com/tea...s/archives.php ) durchzulesen und habe erfahren, daß er vor ein paar

Jahren Multigrade Öle empfohlen hatte aber seit ca. 4 Jahren davon Abstand nimmt.

Bob Teague ist so eine Art Guru der amerikanischen Powerbootrennscene und Tecnical Editor des Powerboatmagazins
(http://www.powerboatmagazine.com/ins.../bobteague.php)

Ich hoffe man nimmt mir nicht übel, daß ich eine so langen Anhang ohne zu übersetzen in Englisch daruntergesetzt habe.

Aber es ist ja doch vielleicht interessant, was so ein erfahrener Mann dazu zu sagen hat.

Ich überlege jetzt ob ich in meinem 5,7 ltr V8 nicht preiswerteres Einbereichsöl fahren soll und das einfach alle 20 - 30

Stunden wechsele.

Was meint Ihr dazu?


Gruß

Carlo


>>>> WHICH OIL?

Question: I have 1968 Fairliner 27' cruiser with a single 270-hp Crusader 350. After I bought it used, I changed the oil to

Mobil 1 10W-40 synthetic because I felt it offered better protection when sitting for extended periods and start up. Lately I

saw an article that said these oils are not recommended for marine use due to lack of shear strength at wide-open throttle or

high temperatures associated with marine engines. I usually run at 3,000-3,200 rpm. Do I need special marine oil? Also, what

about Delo 400 15W-40 oil as a possible alternative?

Cliff Wienenga
Gig Harbor, Wash.

Answer: There are a lot of good synthetic oils out there for most automotive and some racing applications. But it is commonly

felt that petroleum-based straight-grade oils are more desirable for marine engines. Marine engines tend to contaminate oil

more quickly than automotive engines. This is because of the presence of moisture and a tendency to have more fuel

contamination in the crankcase. The problem is related to the effect of the additive package than the base oil itself.

Multiviscosity oils that rely on chemical reaction to simulate a more viscous oil when hot can lose their ability to perform

well, and may get too thin for the extreme loads and elevated temperatures.

Delo 400 is designed for diesels. There is a great deal of soot that gets into diesel engine oil. Delo 400 and other similar

oils have a higher detergent package than you need in your gasoline engine.

...I recommend using a good quality straight grade engine oil, either SAE 30 or 40 depending on the climate and what

clearances exist in your engine. If you notice that the oil pressure drops quite a bit while idling after the engine is hot,

select a heavier weight oil.



...Marine engines run under a much heavier load and higher constant rpm than automobile engines. The result is higher oil

heat. The marine environment results in more contaminants in the oil from moisture and raw fuel that breaks down the oil

viscosity, especially with multiviscosity oils. Marine-engine clearances are also traditionally greater than stock automotive

engines, and require more "cushion" from the lubrication oil.

...Even in your cooler environment, I believe that a straight-grade oil is better than a multiviscosity oil. I would use a

good quality SAE 30 oil. For warmer climates, a straight 40-weight oil is indicated. If your engine has a roller lifter cam,

I would avoid using a synthetic engine oil because it sometimes causes the lifter rollers to slide on the cam instead of

rolling, which results in flat spots on the rollers.

...The heavier-weight oils also provide a little better protection when an engine is started after not running for an

extended period. Boat engines aren't usually run every day like your car engine is.



>>>>>> WHAT ABOUT SYNTHETIC OIL?

Question: I would like to know if it is okay to run synthetic oil in a boat engine? I have read many different answers to

this question, but would appreciate your professional opinion. I am running a stock 502 Magnum MPI and have always used

Mercury's oil in it. I use Valvoline SynPower synthetic in my tow vehicle, but don't want to put synthetic oil in my boat

without knowing if it is okay. If it is okay, what brand do you recommend?

Ronnie Shante
Henderson, Ky.

Answer: This is a widely debated topic. Of course, the synthetic oil manufacturers would want you to believe that their

products are going to increase your engine life. I have used a few synthetic oils with pretty good success, including Red

Line, Mobil 1, and Amsoil to name a few.

...In racing applications, I have done testing by using two different types of oil in each engine in the same boat. After the

race, when the engine was disassembled, there was evidence that the synthetic oil was slightly superior in the competition

environment. The same results have not been observed in the recreational marine engines, though.

....More recently, I have noticed that engines with roller lifters used in the pleasure-boat environment have exhibited

undesirable wear patterns when synthetic oil is used. Specifically, because the oil is more "slippery," it appears that the

rollers are sliding on the cam instead of rolling. This results in flat spots on the rollers and increased wear on the cam

lobe. This problem only seems to present itself with lower valve-spring tension applications typically used with hydraulic

roller cams. In race applications, with solid roller setups where 250 or more pounds of spring pressure exists when the valve

is on the seat, there seems to be enough pressure to keep the roller on the lifter rolling on the cam instead of sliding.

....Depending on your climate and the water temperature you typically operate your boat in,
the viscosity of your oil should be selected accordingly. I believe that a straight grade SAE 40 oil is the most suitable for

the majority of the performance marine engines. SAE 30 would be better for cooler climates. For extreme performance and

supercharged engines, SAE 50 is suggested. Most synthetics are a multi-viscosity oil. Fuel dilution of the oil and

contamination as a result of increased moisture in the crankcase seems to affect the multi-viscosity oils faster.

...The most important thing is that you change your engine oil regularly and use a good quality oil. I think an oil change

every 25 to 50 hours is a good idea. The higher performance your engine is, the more often the oil and filter should be

changed. I use Kendall SAE 40 in all the pleasure boats in our Southern California climate, and SAE 50 in the hot rods.

...I have found the synthetic oils are always superior in gear boxes, blower gear cases, and stern drives. Red Line's 80-140,

and Amsoil's 80-90W, to name a couple, seem to provide extra protection in Bravo drives. If you are a reader that has a

Casale V-drive in your boat, put synthetic oil in it. You will be surprised how much cooler it operates.

.....I do not recommend multi-viscosity oils for marine-performance engines unless the climate is so cold that it is

indicated. During the boating season in your area, it is warm enough to use a straight-grade SAE 40 oil.
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  #5  
Alt 28.07.2005, 10:10
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michav8 michav8 ist offline
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Hallo !

Wenn Du 10'er Synt. Öl in Deinem Motor einfüllst, wirst Du merken das der Öldruck nicht mehr so hoch ist in der Motor mehr klappert.
Das Öl ist zu dünn für US Tolleranzen !


Mfg Michael
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  #6  
Alt 28.07.2005, 11:05
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@Carlo
Was für einen Rennmotor fährst du denn in deinem Auto daß du so ein Hochleistungsöl in so kurzen Intervallen wechselst?
Naja , die Wirtschaft kurbelst du wenigstens an

Bernhard
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  #7  
Alt 29.07.2005, 00:04
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Web-Runner Web-Runner ist offline
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Hallo Christian,

ich benutze SAE 30 Einbereichsöl. Lauft super und ist laut Service auch das beste für unseren OMC 5,7 Ltr. Im Prinzip ists wurscht ob VP oder Merc oder OMC, die Motoren sind eh von GM oder Ford, soviel hab ich hier schon gelernt.

Gruss, Peter
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  #8  
Alt 29.07.2005, 11:53
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Carlo-2 Carlo-2 ist offline
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Standard Ölparanoia: Angst essen Seele auf

Ja ich weiß, es ist seltsam aber ich habe die Motoschadenparanoia.
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  #9  
Alt 29.07.2005, 14:16
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Standard Re: Ölparanoia: Angst essen Seele auf

Zitat:
Zitat von Carlo-2
Ja ich weiß, es ist seltsam aber ich habe die Motoschadenparanoia.

Hallo !

Vielleicht solltest Du nicht so viel dran rumbauen, dann halten die
Motoren auch länger !

MfG Michael
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  #10  
Alt 29.07.2005, 15:49
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Standard Re: Ölparanoia: Angst essen Seele auf

Zitat:
Zitat von Carlo-2
Ja ich weiß, es ist seltsam aber ich habe die Motoschadenparanoia.
Ich hätte auch gerne nur die Motorschadenparanoia. Leider hatte ich nen richtigen Motorschaden.
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Grüße aus dem Rheinland

Jürgen

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  #11  
Alt 29.07.2005, 21:30
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Standard Re: Ölparanoia: Angst essen Seele auf

Zitat:
Zitat von jumon42
Zitat:
Zitat von Carlo-2
Ja ich weiß, es ist seltsam aber ich habe die Motoschadenparanoia.
Ich hätte auch gerne nur die Motorschadenparanoia. Leider hatte ich nen richtigen Motorschaden.

Du hast mein Mitgefühl. Erzähl mal wie es kam!!
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  #12  
Alt 30.07.2005, 01:10
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Wir sind so den Rhein hoch gefahren. Bei ca. 3000 upm gab es plötzlich ein quitschendes Geräusch und alles war vorbei.
Wir hatten wohl einen Kolbenklemmer und dann ist das Pleuel abgerissen.
Jedenfalls waren Dellen in der Ölwanne. Da muss von innen irgendwas gegen gehauen sein.

Zum Glück war das auf der Höhe des Yachthafen Emmerich. Zur Werkstatt waren es nur 1 km. NAch zwei Wochen war der neue Motor drin.
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  #13  
Alt 30.07.2005, 02:37
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Standard Motorschaden und welches Öl?

Und welches Öl bist Du gefahren?
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  #14  
Alt 31.07.2005, 17:34
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Das Öl war 15W40
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  #15  
Alt 01.08.2005, 01:03
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Standard Und welches Öl nun?

Und was fährst Du jetzt?
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  #16  
Alt 01.08.2005, 07:35
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Im Moment fahre ich SAE30. Das wird von OMC empfohlen.
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  #17  
Alt 05.08.2005, 01:03
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Standard Ich fahre jetzt 20W50

Zitat:
Zitat von Web-Runner
ich benutze SAE 30 Einbereichsöl.
Wo bekommst Du das Einbereichsöl her? Welche Marke, Typ? Ist das evtl. Diesel HD, auch Benziner tauglich?

Ich fahre zur Zeit 20W50, das ich nach langem Suchen gefunden habe.
Daten hier: http://photos21.flickr.com/31296140_96f78bd292_b_d.jpg

und allgemein das gesamte Ölsortiment dieses Lieferanten:
http://www.hunold.de/content/fileadm..._Automotiv.pdf

Das soll keine Werbung sein sondern man sieht da auf einen Blick, was es alles es so auf dem Markt gibt. Dieser Betrieb beliefert KfZ-Ersatzteilgroßhändler z.B.

Interessanterweise habe ich von einem MA gehört, daß diese Schmierstoffe direkt von den Rafferinerien angeboten werden und dass es keinerlei weiteren Veränderungen an den Schmierstoffen gibt, was wohl der Fraktion recht geben könnte, die sich in den Baumärkten bedient.
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